Ghí (prepustené maslo): výhody a využitie

V posledných rokoch sa ghí, známe tiež ako prepustené maslo, stalo veľmi populárnym medzi milovníkmi zdravého životného štýlu, gurmánmi a priaznivcami tradičnej ajurvédskej medicíny. Tento zlatistý elixír, pochádzajúci z dávnych indických kuchýň, je cenený nielen pre svoju jedinečnú orieškovú chuť a všestrannosť v použití, ale aj pre rad prínosov pre zdravie, ktoré ponúka. Od podpory trávenia až po zlepšenie zdravia srdca a udržiavanie správnej funkcie imunitného systému – ghí ponúka mnoho výhod.

Čo je to ghí?

Ghí, alebo prepustené maslo, sa pripravuje z masla odstránením vody a mliečnych bielkovín. Tento proces nielenže zvyšuje dymový bod (až 250 °C), ktoré robí ghí ideálnym pre tepelnú úpravu pri vysokých teplotách, napr. smaženie, ale tiež odstraňuje akékoľvek stopy laktózy a kazeínu, takže je vhodné aj pre jedincov s intoleranciou na laktózu alebo citlivosťou na mliečne bielkoviny.

Výroba ghí

Tradičný proces výroby ghí začína pomalým rozohrievaním masla, cca 10–20 minút. Ghí sa varí dovtedy, kým mliečna sušina začne karamelizovať. Počas tejto fázy sa mliečne pevné látky oddelia od tuku a klesnú ku dnu, zatiaľ čo voda sa odparí. Tento proces vyžaduje starostlivé sledovanie, aby ste zaistili, že sa mliečne pevné látky nepripália, čo by mohlo ovplyvniť výslednú chuť ghí. Čistý tuk, ktorý zostane po odstránení pevných látok, sa potom scedí a je pripravený na použitie.

Výživové hodnoty

Ghí je bohaté na vitamíny rozpustné v tukoch, ako sú vitamíny A, Eďalej obsahuje minerály ako draslík, horčík a železo, a tiež mastné kyseliny, ako je butyrát a konjugovaná linolová kyselina (CLA) . Navyše, vďaka absencii mliečnych pevných látok, ghí obsahuje minimálne až nulové množstvo laktózy a kazeínu, čo je dôležité pre tých, ktorí majú alergie alebo intoleranciu na tieto zložky.

Zdravotné prínosy

traveni

Podpora normálnej funkcie tráviaceho systému: Butyrát, krátky reťazec mastnej kyseliny obsiahnutý v ghí, podporuje funkciu čriev.

imunita

Podpora imunitného systému: Vysoký obsah vitamínov A v ghí prispieva k normálnej funkcii imunitného systému.

zdravi srdce

Podpora funkcie kardiovaskulárneho systému: Ghí obsahuje omega-3 mastné kyseliny, ktoré sú známe svojimi prínosmi pre srdce.

Použitie v kuchyni

Ghí je výnimočne všestranné v kulinárstve, vďaka svojmu vysokému dymovému bodu a bohatej orieškovej chuti. Je možné ho použiť na vyprážanie, pečenie, grilovanie alebo ako chuťovú zložku v rôznych pokrmoch, od tradičných indických karí po modernú kuchyňu.

Ghí vs. maslo

Hoci ghí a maslo zdieľa spoločný pôvod, rozdiely vo výrobe a zložení vedú k odlišným výživovým profilom a vlastnostiam. Ghí ponúka vyšší dymový bod, dlhšiu trvanlivosť a menej alergénnych zložiek, čo ho robí vhodnejším pre osoby s intoleranciou na laktózu alebo alergiami na mliečne bielkoviny. Ghí je možné skladovať pri izbovej teplote a jeho trvanlivosť je dlhšia ako u masla.

Vedľajšie účinky a kontraindikácie

Hoci je ghí všeobecne považované za zdravšiu alternatívu k tradičnému maslu a iným tukom, je dôležité mať na pamäti, že ako u všetkých potravín, aj tu môžu nastať niektoré vedľajšie účinky alebo kontraindikácie.

  • Zvýšený cholesterol: Ľudia s ochorením srdca alebo vysokým cholesterolom by mali ghí konzumovať s opatrnosťou, pretože aj ghí obsahuje nasýtené tuky, čo môže zvyšovať hladiny cholesterolu.
  • Alergia na mliečne výrobky: Hoci ghí počas procesu prepustenia stráca väčšinu mliečnych bielkovín, stopy týchto bielkovín však môžu zostať. Ľudia s alergiou na mliečne výrobky by teda mali byť pri konzumácii ghí opatrní.

Záver

Ghí, s jeho bohatou históriou a využitím v tradičnej ajurvédskej medicíne, sa stalo populárnym aj v moderných kuchyniach po celom svete. Jeho výnimočné výživové hodnoty a všestrannosť v kulinárskom využití z neho robia cenný doplnok zdravého životného štýlu. Hoci je ghí bohaté na nasýtené tuky, súčasné výskumy naznačujú, že v umiernených množstvách môže mať pozitívny vplyv na naše zdravie, vrátane podpory trávenia, udržiavania zdravia srdca a normálnej funkcie imunitného systému. Ghí by sa malo používať ako jeden z mnohých tukov vo vašej strave, nie ako jediný zdroj tuku. Vždy je dôležité vziať do úvahy individuálne stravovacie potreby a zdravotný stav a v prípade pochybností sa poradiť s odborníkom na výživu alebo lekárom.

Zdroje

https://www.web­md.com/diet/ghee-good-for-you

https://draxe­.com/nutrition/ghee-benefits/

https://health­.clevelandcli­nic.org/better-than-butter-separating-ghee-fact-from-fiction

https://www.sci­encedirect.com/sci­ence/article/ab­s/pii/S095869469­800106X?via%3Di­hub

https://bezpec­nostpotravin.cz/ter­min/ghee/

Autor článku

Bc. Marie Siatka

Vyštudovala som odbor Ochrany verejného zdravia na Lekárskej fakulte Ostravskej univerzity. Témy zdravia a prevencie sú mi veľmi blízke. V súčasnosti pracujem v zdravotnom ústave na oddelení mikrobiológie vôd, potravín a predmetov bežného užívania. S manželom máme masérsky salón, kde sa venujeme nielen uvoľňovaniu svalov, ale aj komplexnej regenerácii tela a mysle. Vo svojom voľnom čase rada cestujem, chodím po horách alebo sa venujem joge.

Všetky články od autora

Spýtajte sa lekárnika

Odborné rady a odpovede na vaše otázky, a to z pohodlia vášho domova.