6 zásad
na napísanie parádnej recenzie
1. Píšte to, čo si sami v recenziách chcete
prečítať.
2. Zvoľte chytľavý titulok a úvod recenzie.
3. Buďte konkrétny a podeľte sa o svoje
zážitky.
4. Pridajte kvalitné fotografie z používania.
5. Neodpovedajte jedným slovom alebo jednou vetou.
6. Reagujte na všetky aspekty otázky tak, aby odpoveď
nadväzovala.
Akú
recenziu by ste chceli čítať vy?
Predtým, ako sa do písania pustíte, sa najskôr pokúste zamyslieť nad tým,
akú recenziu by ste chceli čítať vy
sami.
O aké informácie stojíte? Podľa čoho sa pri výbere určitého druhu
tovaru rozhodujete? Aký štýl recenzie preferujete? Keď si sami zodpoviete
tieto otázky, máte dobrý predpoklad na vytvorenie kvalitnej a
užitočnej recenzie.
Zvoľte
chytľavý titulok a úvod recenzie
Zvoľte titulok, ktorý najlepšie vystihuje obsah a vyznenie vašej recenzie.
Ideálne zvoľte taký titulok, ktorý v čitateľovi vzbudí záujem prečítať si celú vašu
recenziu. Potom ho doplňte zaujímavým úvodným textom.
Môžete v ňom zhrnúť svoj názor a celkové skúsenosti. Titulok a úvod sa
budú zobrazovať hneď pod produktom, tak by mal nejako zaujať.
Nebuďte preto príliš doslovný, ale ani si
nevymýšľajte – taká recenzia nebude pôsobiť vôbec
dôveryhodne.
Príklad titulku:
✓ Efektívne čistí a prevonia
celú domácnosť
✕ Čistiaci prostriedok
s pomarančom (názov produktu)
– Vyvarujte sa všeobecným tvrdeniam, ktoré možno
aplikovať na akýkoľvek produkt. Namiesto toho sa pokúste byť čo najkonkrétnejší a
nebojte sa uvádzať vlastné príklady a skúsenosti s používaním
produktov.
Príklad:
✓
Tento krém mi hydratuje pleť počas celého dňa a má šetrné zloženie bez
dráždivých látok.
✕
Tento krém je kvalitný a dobrý.
– Vložte do svojej recenzie kus seba. Tým nemyslíme
obvyklé klišé, iba zdôrazňujeme dôležitosť, akú má pre recenziu
skutočná osobná skúsenosť. Podeľte sa
o svoje zážitky alebo problémy s konkrétnym produktom. Nebojte
sa pritom použiť konkrétne príklady alebo príhody, ktoré sa vám
stali.
Príklad:
✓
Hračka je naozaj odolná. Syn je ešte malý, takže ju často hádže alebo mu
padá na zem. Napriek tomu vyzerá úplne ako nová.
✕
Hračka je odolná, zatiaľ sa nerozbila.
– Zostaňte stále jednou nohou na zemi. Aj keď
kladieme veľký dôraz na osobnú skúsenosť, stále je dôležité si udržať objektivitu a produkty hodnotiť
vecne. Vaša recenzia tak bude pôsobiť dôveryhodnejšie a
ďalším zákazníkom uľahčíte ich rozhodovanie.
Príklad:
✓
Šampón vonia ako levanduľa. Moja obľúbená vôňa to práve nie je, ale
veľa ľudí ju zbožňuje a tým by sa šampón určite veľmi
páčil.
✕
Šampón vonia ako levanduľa, čo úplne neznášam a nemôžem tak šampón
vôbec odporučiť.
Pridajte
kvalitné obrázky z používania
Zákazníci sa pri výbere produktu výrazne spoliehajú práve na obrázky a
fotografie. Okrem tradičných produktových fotografií ich však zaujíma aj
to, ako produkt vyzerá „v civile“.
Vyfotografuje, ako produkt používate, zmerajte ho svojou
rukou a podobne. Z fotografií by produkt malo byť možné spoznať, preto
fotografujte na dobrom svetle (napr. pri okne) a uistite sa, že fotografie nie
sú rozmazané. Čím kvalitnejšie budú, tým lepšie.
Píšte
rozšírené odpovede
Pri písaní recenzie odpovedáte na otázky týkajúce sa produktu. Snažte sa
na ne neodpovedať jedným slovom alebo jednou vetou. Každá
otázka je rozšírená o doplňujúce podotázky. Odpovedzte na tieto
rozširujúce otázky alebo sami rozveďte svoju odpoveď.
Čím kvalitnejšie odpovede nám poskytnete,
tým väčšiu budete mať šancu, že vašu recenziu schválime a vy dostanete
sľúbenú odmenu.
Príklad odpovedí na otázku: „Majú tieto
očné tiene dobrú výdrž?“
✓ Tiene majú vynikajúcu výdrž,
naozaj ma prekvapili. Nosím tiene bežne 8 až 10 hodín, takže som si to
mohla spoľahlivo overiť. Vždy mi vydržia až do večera krásne sýte a
takmer v rovnakom stave, ako keď ich ráno nanesiem. Mám zvlášť radosť,
že aj trblietavé farby sa vydržia pekne lesknúť celý deň.
✕ Áno, majú. Vydržia až
10 hodín.
Pri písaní recenzií uvidíte vždy hlavnú (prvú) otázku
tučným písmom. Pod ňou sú vedľajšie otázky a výzvy, ktoré
vám majú napovedať, čo ešte pri produkte môžete spomenúť a zhodnotiť.
V recenzii na webe sa zobrazí iba hlavná otázka. Pokiaľ
teda budete rovno reagovať na vedľajšie otázky bez toho, aby ste ich
uviedli, z pohľadu iného čitateľa nebude reakcia na zobrazenú hlavnú
otázku dávať zmysel. Takú recenziu potom budeme považovať za nevhodnú na
schválenie.
Príklad:
Aké má šampón vlastnosti? (hlavná otázka, zobrazí sa
v recenzii)
Opíšte aj jeho vôňu. Páči sa vám táto vôňa? (vedľajšia, nezobrazí
sa v recenzii, slúži ako nápoveda)
✓ Šampón má odstraňovať lupiny
a osviežiť mastné vlasy. Vonia trochu mentolovo. Hoci mám radšej kvetinové
vône šampónov, nevadí mi to.
✕ Áno, páči sa mi.