Slováci na preventívne prehliadky prostaty nemyslia. Až 83 % slovenských mužov nechodí pravidelne k urológovi. To v prepočte predstavuje až 1,8 milióna dospelých mužov. Každý druhý muž urologické kontroly dokonca obchádza úplne. S pribúdajúcim vekom sú síce muži zodpovednejší, je to však mizivé percento. Prehliadky poctivejšie absolvujú starší muži, finančne zabezpečení, pochádzajúci z väčších miest a s viac ako 3 deťmi. Vyplýva to z najnovších dát lekárenskej skupiny Pilulka.sk, ktorá na Slovensku, v Českej republike, Maďarsku a Rakúsku v spolupráci s prieskumnou agentúrou Behavio vykonala rozsiahly prieskum na reprezentatívnej vzorke 1 000 ľudí z každej krajiny.
Karcinóm prostaty je pritom po karcinóme pľúc a hrubého čreva tretím najčastejším malígnym ochorením u slovenských mužov. Podľa dát Národného onkologického inštitútu trpelo v blízkej minulosti na toto ochorenie až 9-tisíc slovenských mužov, pričom každý rok pribudnú stovky až tisícky nových prípadov. Podľa prieskumu Pilulka.sk preventívne prehliadky u urológa nezaujímajú najmä mladých ľudí vo veku 18 – 44 rokov. „V tomto vekovom rozpätí takmer každý muž uviedol, že prehliadku absolvuje občas alebo vôbec. Nad 45 rokov sú muži o niečo zodpovednejší. Napríklad až 62 % mužov nad 65 rokov uviedlo, že prehliadky absolvujú pravidelne. Karcinóm prostaty sa pritom najčastejšie objavuje u mužov v tomto veku,“ uvádza Andrea Babicová, brand manažérka Pilulka.sk. Dodáva, že Slováci by mali klásť väčší dôraz na prevenciu – či už prehliadky, na ktoré majú muži po dosiahnutí 50-teho roku života nárok každé tri roky, alebo na skríningy PSA, ktoré môžu chorobu včas podchytiť.
Skríning si môžu muži urobiť domácimi PSA testami, ktoré detegujú zvýšené hladiny prostatického špecifického antigénu – markera rakoviny prostaty. „Online predaj PSA testov sa pohybuje v radoch zopár stoviek ročne, čo je veľmi nízke číslo. Medziročne však evidujeme nárast v objeme predaja o viac ako 60 percent, čo môže naznačovať, že muži v rámci prevencie siahajú po domácich testoch viac,“ povedala Andrea Babicová z Pilulka.sk. Dodala, že v rámci osvety o tejto zákernej chorobe Pilulka.sk podporila a darovala testy Slovenskej asociácii študentov medicíny (SloMSA) v rámci ich tohtoročnej Movember kampane.
Medici v piatich slovenských mestách organizovali počas Novembra akcie, kde sa venovali viacerým aspektom mužského zdravia, ako psychické zdravie, prevencia rakoviny semenníkov a prostaty. „Pri rakovine semenníkov je hlavným krokom v prevencii samovyšetrenie. Pri prevencii rakoviny prostaty sme sa tento rok zamerali na skríningové testy na prostatický špecifický antigén (PSA). Ide o marker rakoviny prostaty, ktorého hladina okrem rakoviny môže byť zvýšená aj pri iných ochoreniach prostaty ako napríklad zápal prostaty. Pri správnom vykonaní takéhoto testu je jeho pozitívny výsledok signálom pre preventívnu urologickú prehliadku,“ uviedla Vanesa Terenová, Národná koordinátorka pre sexuálne a reprodukčné zdravie v SloMSA, ktorá sa pravidelne venuje osvetovej činnosti v oblasti sexuálneho a reprodukčného zdravia.
Mesiac November je vo svete znám ako mesiac boja proti rakovine prostaty. Muži si fotia svoje fúzy a publikujú ich na sociálnych sieťach. Týmto gestom podporujú boj proti karcinómu prostaty, ale aj iným onkologickým ochoreniam. Aj preto sa nazýva Movember (moustache + november).
Pilulka patrí medzi najväčšie online lekárne v Českej republike a na Slovensku. Spoločnosť založili bratia Kasovci so zámerom významne sa podieľať na digitalizácii a modernizácii európskeho lekárenstva 21. storočia. Zákazníci na Pilulka.cz nájdu všetko pre zdravý životný štýl. Od liekov a doplnkov stravy cez produkty pre rodičov a bábätká až po elektroniku. Jednou z veľkých výhod online lekárne je doručenie v ten istý deň cez vlastnú kuriérsku službu Pilulka Expres, alebo do výdajných Pilulka Boxov. Vďaka pestrému sortimentu a mobilnej aplikácii Pilulka je nákup jednoducho pohodlný.
Daria Zverevska, Pilulka